A versenytárs elemzés kötelező lépés minden olyan vállalat számára, amely piackutatást akar végezni, és a célja a jobb marketing stratégia felállítása. De hogyan lehet egyértelműen azonosítani a versenytársakat, milyen adatokat kell gyűjteni, és milyen lépésekkel lehet elvégezni ezt a kutatást?

Mi az a versenytárselemzés?

A versenytárselemzés egy (meglévő vagy alakulóban lévő) vállalat helyzetének vizsgálata a piaci környezetben a verseny intenzitásának meghatározása érdekében. A piackutatás és a szervezet stratégiai elemzésének fontos eleme. Lehetővé teszi a célpiacon jelen lévő szereplők feltérképezését, tehát a konkurencia vizsgálatát.

Az elemzés lehetővé teszi egy projekt életképességének ellenőrzését is, mivel ez a tanulmány feltárhatja a piac telítettségét. Vannak bizonyos körülmények, ahol nehéz lenne érvényesülni a megfelelő eszközök és jól átgondolt marketingstratégia ellenére.

Ezért elengedhetetlen, hogy egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése előtt elvégezzük a versenytársak elemzését. Ahhoz, hogy ezt a tanulmányt a legjobb körülmények között lehessen összeállítani, elemzési tervet kell készíteni, és a folyamatot 4 kulcsfontosságú lépésre kell osztani.

1. lépés: A célkitűzések tisztázása

A tényleges versenyelemzés megkezdése előtt elengedhetetlen a kutatási keretrendszer kialakítása. Bár a versenytárs elemzés célja a vállalat méretétől, korától vagy tevékenységi körétől függően változhat, a cél szinte mindig ugyanaz: a piaci részesedés megszerzése.

Ha egy kicsit mélyebbre ásunk, akkor az alábbi pontokra érdemes összpontosítanunk:

  • Egy projekt életképességének és fenntarthatóságának ellenőrzése (vállalkozás létrehozása, új ajánlat bevezetése).
  • Egy lehetőség azonosítása (piaci rés, új trend).
  • Differenciált pozicionálás (minőség, imázs, ár).
  • Egy marketing- vagy kommunikációs stratégia (média, grafikai alapokmány, üzenetek) finomítása vagy újratervezése.

A cél pontosabb meghatározása után ideje azonosítani a fő versenytársakat és a vállalat termékével vagy szolgáltatásával kapcsolatos versenyük mértékét.

2. lépés: A versenytársak azonosítása és adatgyűjtés

A versenytársak listájának összeállítása előtt hasznos megjegyezni, hogy a versenynek különböző fokozatai vannak: közvetlen, közvetett és potenciális.

  • Közvetlen verseny

A közvetlen versenytársak olyan szervezetek, amelyek ugyanazt az ajánlatot kínálják. Általában ők azok, akik először eszünkbe jutnak, amikor a versenyre gondolunk. A közvetlen verseny még intenzívebb, ha a versenytársak ugyanazon a földrajzi területen vannak jelen.

Egy állatkereskedés esetében például a közvetlen versenytárs egy másik állatkereskedés lenne.

  • Közvetett verseny

A közvetett versenytársak olyan vállalatok, amelyek ugyanarra a keresletre reagálnak, de nem azonos módon. A közvetett versenytársakat szorosan figyelemmel kell kísérni, mivel általában nagyobb piaci rést szereznek.

Egy állatkereskedés számára a szupermarket a közvetett versenytárs, mivel ott hasonló termékeket lehet találni.

  • Potenciális verseny

A potenciális verseny inkább hipotetikus. Ez magában foglalja a potenciális új belépőket.

Az állatkereskedés esetében ez lehet egy új online állatkereskedés megjelenése, vagy egy bolt, amely diverzifikálja a kínálatát.

Ebből a három versenytípusból fog összeállni a végső lista. Ajánlatos egy olyan táblázatot létrehozni, amely több információt gyűjt össze: személyazonosság, alapítás dátuma, méret, árkategória, pozicionálás.

A versenytársak listájának összeállítása

Az internet nagyon hasznos forrás a versenytársakról szóló információk gyűjtéséhez. Ha csak beírunk néhány, a vállalat ajánlatának megfelelő kulcsszót a Google, Bing stb. keresőmotorokba, számos honlap jelenik meg. A versenytársak ajánlatának átfogó elemzéséhez három fő szempontot kell nézni:

Termékek: a terméket vagy szolgáltatást meghatározó jellemzőket, például az árat, a termékkínálatot és a minőséget.

Értékesítés: a fogyasztókkal való kapcsolattartási pontok, a promóciók gyakorisága, fizikai vagy webes értékesítési csapat megléte.

Marketing: a versenytársak értékesítési stratégiája elemezhető a közösségi médián (közösségi rangsorolás), a weboldalakon, a televíziós reklámokon keresztül.

3. szakasz: Adatelemzés

Miután az adatokat összegyűjtöttük és rendszereztük, itt az ideje elemezni azokat. Ezt a lépést versenyképességi benchmarkingnek is nevezik.

A versenyképességi benchmarking keretrendszer a versenytársak gyakorlatának megfigyeléséből és elemzéséből származó tanulmány. Számos eszköz segít elérni ezt a referenciakeretet. Nem véletlen, hogy sok vállalat inkább a havidíjas konstrukciót választja a keresőoptimalizálás során, mivel így folyamatos a versenytárs elemzés.

4. lépés: A versenytárs elemzés eredményeinek értelmezése

Az elemzés rávilágít a legfontosabb sikertényezőkre is. Az eredmények alapján a vállalat konkrét és releváns marketingtervet készít. A versenyelemzés és az abból eredő stratégia beépül a vállalat üzleti tervébe és az általános piackutatásba.

Innentől kezdve fontos, hogy a cég rendszeresen végezzen versenyelemzést a piaci verseny alakulásának nyomon követése és a stratégia kiigazítása érdekében.