Amikor tartalmat készítünk, a legfontosabb lépés a téma meghatározása.
Sokan azt választják ki, ami éppen az eszükbe jut.
Egy kicsit tudatosabb réteg az, aki azt a témát vesézi ki, amit éppen meg akar tanulni, vagy erősen érdeklődik iránta már hosszabb ideje.
A profik pedig egy előre meghatározott tartalomstratégia alapján haladnak.
De mindhárom csoportnál előfordul, hogy egy téma annyira felpörög, hogy félre kell tenni minden előre meghatározott téma ötletet.
Az ilyen trendi témáknak ugyanis hatalmas a megtérülésük rövid távon.
Hátrányuk viszont egyrészről az időérzékenység, másrészről pedig a hosszú távú hatás hiánya.
Célszerű ezeket a faktorokat mérlegelni, és ha azt látjuk, hogy egy új trend ér annyit rövidtávon, hogy az előnyei túlszárnyalják a hátrányait hosszútávon — akkor célszerű minél hamarabb ráugrani!
A kérdés csak az:
Hogyan?
A legnagyobb segítséget magában a medve barlangjában érdemes keresni, vagyis a világ #1 keresőmotorjánál.
A konkrét eszköz neve pedig nem más, mint Google Trends.
Google Trends használata
A Google kereséseknél talán nincs megbízhatóbb adat a piackutatáshoz és a cikkek témájának meghatározásához.
A keresőmotorokat ugyanis az emberek teljes őszinteséggel használják, nem félve attól, hogy a kereséseiket vagy az érdeklődéseiket bárki figyelné.
A Google Trends főoldalán rögtön láthatjuk, hogy melyek a legnépszerűbb témák jelenleg (országonként, régiónként, nyelvenként is szűrhető).
Ezek az információk naponta frissülnek, tehát arra is tökéletesek, hogy a legfrissebb hírekkel tisztában legyünk.
A hátránya viszont, hogy az információk zöme nem releváns, hiszen nincs témára szűrve.
A varázslat éppen ezért ott kezdődik, amikor rákeresünk egy minket érdeklő és érintő kifejezésre.
Érdemes megnézni például az utóbbi évek egyik legnagyobb trendjét, az elektromos rollert.
A kulcsszóra rákeresve azonnal látható a szezonalitás, az érdeklődés mérete, a trend felfutása — és viszonylag jól meghatározható az is, hogy a jövőben mekkora lesz az érdeklődés rá.
Látható az adatokból, hogy a népszerűsége csúcsán van, ami télen (érthető módon) visszaesik, hogy aztán nyáron újra kilőjjön.
Nem csoda tehát, hogy ma már rengeteg tartalom jelenik meg az elektromos rollerről.
De pontosan miről érdemes írni az adott témával kapcsolatban?
Ehhez az oldal alján található “kapcsolódó lekérdezések” rész nyújt remek segítséget.
Itt konkrét kulcsszavakra láthatunk elemzéseket, mégpedig hogy melyik keresés mutat növekvő vagy csökkenő tendenciát, melyek a top keresések, és egymáshoz viszonyítva mekkora ez a keresési mennyiség.
Egy másik remek példa kifejezés a 2020-as koronavírus.
A Google Trends főoldalán egyből látható, hogy ez 2020 egyik legfontosabb keresése volt.
Kicsit mélyebbre ásva (az előzőekben bemutatott módszer alapján) egyből kiderül, hogy mely iparágakat érintette leginkább a vírus — mind pozitívan, mind negatívan.
Az egyik iparág, ami nagyon jól jött ki belőle, az e-kereskedelem.
Ennek egyik hosszú távú hatása a digitalizáció felgyorsulása lesz az elemzők szerint.
Sajnos vannak olyan iparágak, akik viszont a mérleg túloldalán vannak, és biztosan nem tudnak teljesen digitalizálódni — erre remek példa a fogászati szegmens.
A 15 éves adatból kiderül, hogy történetének legnagyobb visszaesését élte át a fogászati iparág, hiszen sokkal kevesebben kerestek a témára és még törvényileg is tiltva volt a normál működésük a vírus alatt. A grafikon legvégén látható a zuhanás. Itt pedig nagyítva is látható az esés.
A legtöbb fogászati oldalon találhatunk is erről hivatalos kommunikációt.
Kép forrása: Dr. Németh Bálint szájsebész szakorvos
Itt tehát nem arról van szó, hogy visszaesett volna a kereslet — egyszerűen csak az emberek nem tudták igénybe venni a szolgáltatást. Ezt bizonyítja az újranyitás utáni kiugrás, amely a felhalmozódott keresletet mutatja.
Látható tehát, hogy a Google Trends a világ szinte minden történését hűen reprezentálja.
Érdemes figyelni, hogy a vírus hogyan alakítja át a keresletet és a szociális szokásokat, hiszen az már most látható, hogy sokkal többen vásárolnak online.
Ez szinte minden termékre vonatkozik, nem csak az amúgy is webshopokban vásárolt termékekre.
Egyre több ember vásárol be online például élelmiszerekből is. Nem csak saját magának, hanem miután kiderült, hogy a háziállatok is megfertőződhetnek a vírussal, már állateledelt is. Látszik is az ugrás a grafikonon, ahogy kitört a vírus.
A ruhák online vásárlása is ezért nőtt nagyot, holott tipikusan olyan termék, amelyet szeretünk felpróbálni a vásárlás előtt.
Tehát míg a turizmust és a fogászatokat negatívan érintette a járvány, addig az online kereskedelmet és a digitális/technológiai cégeket nagyon pozitívan.
Mindezt pedig a Google Trends valós időben mutatja meg — ebben rejlik a nagy ereje.
Összefoglalás
A Google Trends az egyik legnagyszerűbb ingyenes eszköz nem csak az új trendek, de a legfontosabb kifejezések és kulcsszavak meghatározásához is.
Ezenkívül képes megmutatni a pillanatnyi keresletet, a trend felfutását, a szezonalitást — sőt, még a jövőbeli átalakulásokat is képesek lehetünk általa azonosítani.
A szoftver maga nagyon egyszerű és letisztult, de minél jobban elmélyedünk benne, annál több hasznos funkciót lehet benne találni.
Célszerű a könyvjelzők közé tenni, mert sok esetben már akkor értesülhetünk a trendek és a kereslet változásairól, amikor még csak kialakulóban vannak.
Papp Gábor
Online marketing és SEO szakember. Szakterülete a keresőoptimalizálás és az üzleti modellek. Ügyfelei között van több hazai és külföldi multinacionális vállalat, technológiai cégek, de dolgozik együtt New York Times Bestseller íróval is.