A marketing az ügyfélszerzés egyik leghatékonyabb módja.
Általában két részre szoktuk bontani azt, ahogy a vásárlókat megszerzik a cégek:
- Értékesítés vagy sales (alacsony volumenű, magas hatékonyságú, lassú)
- Marketing (magas volumenű, alacsony hatékonyságú, gyors)
A marketinget sokan a reklámiparnak feleltetik meg, ami alapvetően igaz is lehetne, ám a marketing jóval nagyobb területet foglal magában.
Mit érdemes tudni az ügyfélszerzésről, mik a marketing legfontosabb részei — és milyen csatornák működnek a legjobban manapság?
Bevezetés a marketingbe
A marketinget két részre érdemes bontani:
- Offline, fizikai ügyfélszerzés
- Online, digitális marketing
Előbbi kategóriába tartozik minden olyan tevékenység, amely nem digitálisan valósul meg, például az autóutak mellett felállított hirdetőtáblák, a buszokon található reklámfeliratok, az üzletek felett lógó cégérek vagy a fizikai újságokban található hirdetések.
Az online marketing ezzel szemben az interneten kivitelezett marketinget jelenti, például a kattintásalapú hirdetéseket, a keresőoptimalizálást, a remarketinget vagy az email kampányokat. A könnyebbség kedvéért ide soroljuk az egyéb digitális megoldásokat is, mint például a tévés hirdetéseket.
Azonban ma már nem érdemes szétválasztani a kettőt, hiszen a hirdetőtáblán található reklámok sok esetben valamilyen online felületre — például Instagram oldalra — küldenek tovább, ezáltal egyre jobban elmosódik a két kategória közötti határvonal.
Ráadásul mindkét marketing fajta ugyanarra az alapra épül: a kommunikációra.
Online jelenléttel ma már minden vállalkozásnak rendelkeznie kell, hiszen még egy kis vidéki sarki zöldségbolt esetében is jól jöhet, ha az ember meg tudja nézni a hétvégi nyitvatartását anélkül, hogy ki kellene mozdulnia a lakásból.
Van azonban néhány csatorna, amely sokkal jobban működik, mint a többi — ezáltal mindenképp érdemes említést tennünk róluk.
Az online marketing hatékonyságának kulcsa
Ahogy a bevezetőben említettem, a marketing alacsony hatékonyságú, ám igen nagy volumenű tevékenység.
Ez azt jelenti, hogy a tömegnek szól, ezáltal — a nagy számok törvénye miatt — a legtöbb KKV számára sokkal jobban működik, mint a sales.
Ehhez azonban olyan marketing csatornákat kell választani, amelyeket az emberek igen gyakran használnak — és a konkurencia fölé tudunk velük kerülni.
A SEO (keresőoptimalizálás) ebből a szempontból talán a legnehezebb választás, hiszen bár rendkívül hatékony csatorna — elvégre a világ legnagyobb keresőjét, a Google-t használja — de igen komoly technikai tudást igényel amellett, hogy az eredmények csak lassan, hónapok vagy akár évek múltával jelennek meg.
A PPC (Pay-per-Click, azaz kattintásalapú) hirdetések ezzel szemben rendkívül gyorsan, viszonylag kis technikai tudás mellett is komoly eredményeket tudnak szállítani — hátránya azonban, hogy ezért folyamatosan fizetnünk kell. Ám ahogy a nevéből is kiderül, csupán a tényleges átkattintások után kell fizetnünk. Ez azt jelenti, hogy hiába nézik meg 100-an a hirdetésünket a Facebook-on, ha abból csak 1 ember kattint át az oldalunkra, csupán őérte kell fizetnünk. PPC hirdetéseket több platformon is futtathatunk, legyen szó például a Google-ről, a Facebook-ról, az Instagram-ról vagy a Youtube-ról.
Fontos marketing csatorna az email is, hiszen általánosságban véve a webshopok legtöbb vásárlója az online postaládán keresztül érkezik. Ehhez azonban email listát kell gyűjtenünk, ami azt jelenti, hogy el kell érnünk, hogy a látogatók feliratkozzanak a hírlevelünkre. Ezt általában úgy tudjuk elérni, hogy valami értéket adunk cserébe, úgynevezett “lead magnet”-et. Ilyen lehet például egy csekklista, egy útmutató vagy egy ingyenes e-könyv.
A következő marketing csatornánk a közösségi média, amelybe az influencer marketinget is érdemes belevenni. Itt tulajdonképpen aktuális, releváns tartalmakkal látjuk el a közösségi média követőinket, akik ezt lájkokkal, kommentekkel és megosztásokkal jutalmazzák, így egyre több és több emberhez jutnak el a tartalmaink. Friss és viszonylag lassú része ez az online marketingnek — ám kétségtelenül hatékony.
A weboldalt — bár közvetlenül nem része az online marketingnek — az online marketing egyik legfontosabb láncszemének tekinthetjük. Minden korábban felsorolt marketing csatorna közös abban, hogy a weboldalra próbálja átterelni az érdeklődőket, majd ott próbálja meg őket vásárlóvá tenni. A weboldal konverzióját is az online marketinges feladata optimalizálni, hogy az egységnyi látogatószámból minél többen vásárolják meg a vállalkozás termékét vagy rendeljék meg a cég szolgáltatását.
Ahhoz, hogy mindezt együtt, egymással és a márka identitiásával összehangoltan működtessük, sok-sok tanulásra, szakértelemre, és gondos tervezésre van szükség.
Célszerű nem csak beleugrani a dolgokba, hanem egy gondos, részletes marketing tervben lefektetni mindazt, amit kitalálunk.
Egy terv ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a gondolatainkat másokkal — akár szakemberekkel — is megosszuk, illetve egy helyen leírva lássuk a gondolatainkat, ezáltal könnyen megtalálhassuk bennük a logikai buktatókat.
A marketing tervbe érdemes beleírni:
- az éves tartalom publikálási ütemtervet
- a csatorna-specifikus sajátosságokat
- a kivitelezésre elkülönített költségtervet
Illetve ami a legfontosabb: az eredményeket.
Az online marketing egyik legnagyobb előnye ugyanis az, hogy minden mérhető. Minden egyes poszt, reklám és változtatás eredményét azonnal láthatjuk, ezáltal javíthatjuk a konverzióját, több emberhez juttathatjuk el, végső soron pedig a profitot is jelentősen megnövelhetjük.
Ahhoz, hogy mindezt egy fedél alatt össze lehessen hozni, érdemes szakember segítségét kérni.
Ehhez ajánlani is tudok valakit! 🙂