A marketing kétségtelenül az egyik legfontosabb üzleti tevékenység.

 

De mint minden üzleti folyamatot, úgy a különböző ügyfélszerzési módszereket sem elég csak alkalmazni – elemezni is kell az eredményeket, majd ezek alapján finomhangolni és optimalizálni a gépezetet.

 

Erre nyújt tökéletes megoldást a SWOT analízis, ami talán a legismertebb üzleti elemzési módszer.

 

De mi a SWOT jelentése és fogalma, mitől vált a legnépszerűbb elemzési módszerré az üzleti életben, hogyan néz ki egy SWOT mátrix, és hogyan történik a SWOT elemzés készítése a gyakorlatban, valós példákkal?

SWOT jelentése

A SWOT egy mozaikszó, amely négy angol szó kezdőbetűjéből áll össze:

  • Strengths
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

 

Magyarul GYELV elemzésnek szokás nevezni, és így áll össze:

  • Gyengeségek — olyan jellemzők, amelyek hátrányos helyzetbe hozzák a vállalkozást/projektet a konkurensekhez képest
  • Erősségek — a vállalkozás/projekt azon jellemzői, amelyek előnyt jelentenek másokkal szemben
  • Lehetőségek — olyan környezeti tényezők, amelyeket a vállalkozás/projekt javára lehet fordítani
  • Veszélyek — a környezet azon összetevői, amelyek problémát okozhatnak a vállalkozásnak/projektnek

 

Fontos megemlíteni, hogy a SWOT elemzés akár személyekre, személyes célokra is alkalmazható. Így tehát bármit is próbálunk kielemezni, a SWOT rendelkezésre áll, legyen az:

  • Vállalkozás
  • Projekt
  • Termék
  • Szolgáltatás
  • Személy

 

Éppen ez a sokszínűség és multifunkcionalitás tette a SWOT-ot a legnépszerűbb elemzési módszerré az üzleti világban.

 

A négy tényező tehát együtt teszi ki a teljes elemzési folyamatot, amelyet egy úgynevezett SWOT mátrixban érdemes elkészíteni.

 

De hogyan néz ki pontosan?

SWOT mátrix

SWOT analízis

Látható, hogy míg az erősségek és gyengeségek belső tényezők, tehát a vállalkozástól/projekttől függenek, addig a lehetőségek és veszélyek külső tényezők, amelyek az üzleti tevékenységektől függetlenül működnek, de mégis hatással lehetnek a vállalkozásra/projektre.

 

Ezenkívül érdemes megkülönböztetni a pozitív és negatív tényezőket is, hiszen mind az erősségek, mind pedig a lehetőségek pozitívan hatnak a vállalkozásra. Ezzel szemben a gyengeségek és a veszélyek hátrányosan érintik a vállalkozást/projektet. 

  

Fontos kiemelni azonban azt is, hogy a pozitív faktorok (erősségek és lehetőségek), illetve a negatív faktorok (gyengeségek, veszélyek) megtalálása önmagában még nem elég, reagálni is kell rájuk.

SWOT jelentése, fogalma

Ezen az ábrán jól látszik, hogy mit kell tennünk az egyes tényezőkkel.

 

A gyengeségeket és veszélyeket vagy el kell kerülni, vagy át kell alakítani erősségekké, illetve lehetőségekké. 

 

Ez után pedig az erősségeket és lehetőségeket kell összehangolni, mégpedig úgy, hogy az erősségekre építve olyan lehetőségeket kell teremteni, amellyel kiaknázhatjuk a vállalkozásban/projektben rejlő potenciált.

 

Nézzük is meg ezeket a gyakorlatban!

SWOT elemzés példa

 

A legjobban úgy lehet megérteni a GYELV elemzést, ha egy konkrét üzleti példán, tehát egy cégen keresztül mutatjuk be a teljes elemzést.

 

A cég ez esetben a Biano, amely bútorok és különböző otthoni termékek okos vásárlását teszi lehetővé, mégpedig úgy, hogy a különböző bútor üzletek teljes kínálatát egyetlen helyen mutatja meg.

Biano

Biano

 

Ma már több ilyen szolgáltatás is létezik Magyarországon, ám a főoldalukat megnézve azonnal szembeötlik az egyik nagy erősségük, mégpedig a fotó alapján történő keresés. A gyakorlatban úgy működik ez a funkció, hogy bárki feltölthet egy fényképet, és a Biano a fényképen szereplő stílushoz, színekhez ajánl hozzáillő kiegészítőket, bútorokat, dekor elemeket.

 

Erre a célra talán a Pinterestet használják a legtöbben, ám a Pinterest nagy gyengesége, hogy sokszor beleszeretünk egy termékbe, amelyet sajnos sehol nem lehet megvenni.

 

Ezt a Biano kijavította, és immáron erősségként szerepel a cég érték ajánlatában, hogy a megtalált kiegészítőket gyorsan, néhány kattintással meg is tudjuk vásárolni. Így az egyik legnagyobb piaci szereplő gyengeségét erősséggé alakították, amellyel egy hatalmas lehetőséget teremtettek.

 

A Pinterestnél mindig is nagy veszélyforrás volt, hogy a felhasználók esetleg elfordulnak a szolgáltatástól, mert frusztráló, mikor a nehezen kiválasztott terméket hosszas keresgélés után nem tudják megvásárolni. Azzal pedig, hogy ezt az egyik konkurensük megoldotta, a veszélyből gyengeség lett – amit mindenképpen el kellett volna kerülniük.

 

A Biano esetében már csak annyi a teendő, hogy a termék mellett a teljes marketing gépezetet is ezekre az előnyökre szabja, ezeket kommunikálja, és igyekszik minél több embernek minél rövidebb idő alatt megmutatni a termék core value-ját. 

 

Ez a példa nagyszerűen szemlélteti a SWOT elemzés legnagyobb előnyét: hogyan tudsz felkészülni a jövőre a jelent vizsgálva.

 

A veszélyforrásokat el lehet kerülni, mert ha ez nem sikerül, előbb-utóbb gyengeséggé válnak. A gyengeségeket azonban erősséggé lehet alakítani, amelyekre támaszkodva lehetőségek alakíthatóak ki – mindezeket kihasználva pedig a cég gyors ütemben tud növekedni és fejleszteni, megelőzve a konkurenseket.

 

Összefoglalás

 

A SWOT analízis az egyik legismertebb üzleti elemzési módszer.

 

Mindezt annak köszönheti, hogy rendkívül sok területen használható, legyen szó vállalkozásról, projektről, termékről, szolgáltatásról, vagy akár egy adott személyről.

 

Négy részből áll:

  • Erősségek (strengths)
  • Gyengeségek (weaknesses)
  • Lehetőségek (opportunities)
  • Veszélyek (threats)

 

Ezek angol kezdőbetűiből áll össze a SWOT kifejezés, vagy magyarul GYELV.

 

Amennyiben szeretnél még több marketinggel, vállalkozással kapcsolatos információt kapni, nézz körül a blogon.

Papp Gábor

Online marketing és SEO szakember. Szakterülete a keresőoptimalizálás és az üzleti modellek. Ügyfelei között van több hazai és külföldi multinacionális vállalat, technológiai cégek, de dolgozik együtt New York Times Bestseller íróval is.