Alábbi cikkemben a weboldal készítés folyamatát mutatom be részletesen, lépésenként haladva. Bízom benne, hogy az itt leírtak minden kedves meglévő és leendő ügyfelemnek segíteni fog abban, hogy lássa, pontosan milyen lépéseken keresztül készül egy weboldal és hol, melyik pontban milyen típusú információkra van szükségem a munka folytatásához.

1. Ügyfél interjú

A munka szinte minden esetben egy személyes találkozóval indul, ahol megismerkedem a megbízóval, a cégével illetve azzal az iparággal, amelyben tevékenykedik.

Itt pontosítjuk a weboldal célját, ugyanis nem mindegy, hogy brand építés, lead generálás, értékesítés vagy éppen szakértői szerep kiépítése van a fókuszban akkor, mikor a menüpontokat valamint a site struktúrát megtervezzük.

2. Versenytárs elemzés

Az ügyfél interjú után célszerű egy versenytárs elemzést végezni. Meglepően sok cég nincs tisztában azzal, hogy kik a valós online versenytársai. Ez sokszor azért van, mert a weben a potenciális versenytársak akár külföldi cégek is lehetnek, akik készítenek egy magyar nyelvű weboldalt.

A versenytárs elemzés másik célja, hogy felkutasson olyan új szereplőket a piacon, akik sokszor csak az online térben léteznek, ugyanakkor agresszív marketing tevékenységgel akár néhány hét vagy hónap leforgása alatt a legjobbak közé emelkedhetnek.

A versenytárs elemzés emellett rávilágít arra is, hogy a potenciális konkurensek milyen eszközökkel, milyen stratégiával próbálnak meg a többiek elé kerülni. Egy ilyen elemzés rendkívül sokat segít a készítendő weboldal struktúrájának, tartalmának és funkcionalitásának megtervezésében.

3. Tervezés

A weboldal tervezési fázisában az ügyféllel közösen véglegesítjük a weboldal menü struktúráját. Ez a dokumentum egyben jó kimenetet biztosít ahhoz, hogy lássuk pontosan milyen típusú és mennyiségű anyagra lesz majd szükség.

A menü struktúra mellett véglegesítésre kerül a weboldal funkcionalitása. Ha valamilyen egyedi funkcióra van szükség, akkor annak specifikációja is ebben a szakaszban készül el.

4. Webdesign

A webdesign a weboldal grafikai megjelenésének megtervezését jelenti. Kisebb projektek esetében egy nyitólap és 1-2 aloldal, míg komplexebb munkák esetében ennél lényegesen több aloldal terv is készülhet.

A design tervek 1:1 méretarányban készülnek és lehetőséget biztosítanak arra, hogy ügyfelem lássa a végleges weboldal megjelenítését, színeit, elrendezéseit és pontos képet kapjon arról, hogy hogyan néz ki majd élesítés után.

Ebben a lépésben még lehetőség van arra, hogy ha a színekben, betűtípusokban, elrendezésekben valami nem tetszik, akkor viszonylag gyorsan és egyszerűen változtassunk rajta.

5. Programozás

A jóváhagyott grafikai tervek alapján leprogramozásra kerül az oldal, a korábban csak képként létező tervekből egy kattintható, működőképes weboldal lesz. Fontos kiemelnem, hogy a legmodernebb technológiai elvárásoknak megfelelő reszponzív és keresőbarát oldalt készítek, így ügyfelem biztos lehet benne, hogy minden készüléken tökéletesen élvezhető lesz a végeredmény és a keresőkben is a legjobb pozíciókra lesz esélyes. Ez utóbbi eléréséhez természetesen további keresőoptimalizálási munka is szükséges.

A mai modern weboldalak mindegyike tartalomkezelő rendszerből adminisztrálható. Én is arra törekszem, hogy ügyfelem olyan magyar nyelvű CMS-t kapjon, amely egy egyszerű szövegszerkesztőhöz hasonló felületen keresztül mindenfajta programozói segítség nélkül lehetővé teszi a weboldal tartalmak szerkesztését, módosítását.

6. Tartalom feltöltés

A programozással elkészül a böngészőből megtekinthető kattintható, működőképes weboldal, amely már egy tartalomkezelő rendszerből frissíthető, ugyanakkor az az oldal még kevés éles tartalommal van feltöltve. Ez az a pillanat, amikor bekérem az ügyféltől a feltöltendő anyagokat és többségében a tartalomkezelő rendszer segítségével felviszem az oldalra.

Egy mai modern céges weboldal esetében is már meglehetősen sok feltöltendő anyaggal kell számolni, mivel a bemutatkozás, a szolgáltatások leírása, a termékek bemutatása mellett össze kell szedni az ügyfél idézeteket, blog cikkekeket kell írni, adatvédelmi és jogi nyilatkozatot kell készíteni, esettanulmányokat kell írni, céges fotózásra van szükség. Egy szóval nem 1 napos munka ezeknek a feladatoknak az elvégzése, éppen ezért a weboldal készítés korai szakaszában már jelezni szoktam ügyfelemnek, hogy érdemes a szövegírásokat mielőbb elkezdeni.

7. Tesztelés

A tartalommal feltöltött weboldalt különböző böngészőkben tesztelem annak érdekében, hogy ne az éles használat során jöjjön ki valamilyen probléma. Bár a Google Chrome magasan a legnépszerűbb böngésző program, célszerű a weboldalt átnézni a Microsoft Edge, a Mozilla Firefox és az Apple Safari böngészőjében is.

Ha a tesztelés során tapasztalok valamilyen apróbb hibát, akkor azt az élesítés előtt még javítani szoktam.

8. Élesítés

A tartalommal feltöltött, különböző böngészőkben tesztelt és ügyfelem által jóváhagyott weboldalt ebben a szakaszban élesítem. A site a végleges tárhelyére kerül és a domain nevet az adott tárhelyre irányítjuk.

A weboldal élesítése után ellenőrizni kell a Google Analytics látogatottság mérő eszköz működését valamint a Google Search Console-t is be kell állítani, hogy az oldal indexelési állapotát folyamatosan ellenőrizni lehessen.

Ha az oldalon online marketing kampányok is futnak, akkor azok mérőkódjait is integrálni kell az oldalba. Elkerülendő a különböző követő- és mérőkódok beillesztését és tesztelését, újabban a Google Tag Managert szoktam alkalmazni, amely csak egyszeri kód beszúrást igényel és későbbiekben egy a weboldaltól független felületen a többi teendő már elvégezhető lesz.

9. Üzemeltetés

Bizonyos értelemben az érdemi online marketing munka csak akkor kezdődik, amikor a weboldalt élesítettem, mert ekkor kerül ügyfelem kezébe egy olyan hatékony „felület”, amely majd lehetőséget biztosít arra, hogy folyamatos tartalom marketinggel, hirdetésekkel, linképítéssel népszerűsíteni tudja cégét és szolgáltatásait.

Ahhoz, hogy ez a weboldal, mint online felület folyamatosan biztonságban legyen és elérhető legyen, hoszting szolgáltatásra és üzemeltetésre van szükség.